Viva Samoa - Reisverslag uit Apia, Samoa van Peter Butzelaar - WaarBenJij.nu Viva Samoa - Reisverslag uit Apia, Samoa van Peter Butzelaar - WaarBenJij.nu

Viva Samoa

Door: mutz

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 Oktober 2010 | Samoa, Apia

Viva Samoa!

Zo, weer even tijd voor een updatje na het prachtige Zion. Eerst even terugkomen op vorige blog; we hadden dus Vancouver in Canada ook nog bezocht. We zaten zo dichtbij, en een xtra stempel in je paspoort is altijd leuk. Zodoende hebben we 1 nachtje Vancouver gedaan. Mocht het van Floortje alleen niet melden omdat zij "verrassingskaartjes" had gestuurd vanuit daar.

We hebben dus totaal 3 nachten en dagen doorgebracht in Las Vegas. Het eerste wat ons opviel: het is een heuse pornostad. Alles daar draait om erotiek; talloze trucks met sexreclames rijden er rond, pornobladen uit de muur trekken, ontelbare mensen die allemaal pornoflyers naar je hoofd gooien, zelfs de bediendes en spelbeheerders in het casino zijn heel schaars gekleed... Had ik dus niet verwacht van Las Vegas, maar je kon er natuurlijk weinig aan doen verder.

We zaten in het Stratosphere hotel, dat om de Stratosphere tower heengebouwd is (hoogste gebouw van Las Vegas). Waar we echt van stonden te kijken is hoe immens groot de hotels in LV zijn, is gewoon niet te beschrijven (wij zijn serieus verdwaald in sommige hotels en casino's).. Wij hadden kamernummer 20915, om je een idee te geven hoeveel kamers er zijn. Ieder hotel had ook iets speciaals. MGM Grand had bijvoorbeeld een hok met 3 tamme leeuwen, de Bellagio heeft de beroemde grote fontein in zn voortuin (zie facebook foto), 2 hotels hadden een achtbaan, ieder hotel had een grote theaterzaal, eigen discotheek en uiteraard had ieder hotel zijn eigen casino.

We zijn ook even cultureel wezen doen; we hebben de musical The Lion King gezien! Hoorden toch veel mensen zeggen dat de Nederlandse erg tegenviel, dus wij grepen meteen de kans om de Engelse te zien. En zonder spijt.

Ook was het wel leuk om een keer mee te maken dat niet ik als man werd geweigerd bij een club, maar dat Floortje voor het eerst in haar leven geweigerd werd door haar kleurrijke broek. Omgekeerde wereld zeg maar.

Na 3 nachten dus op naar Death Valley. Tja, zeker indrukwekkend daar om te zien hoe droog een gebied kan zijn. We hadden sowieso een warmterecord (voor deze wereldreis) van 100 graden Fahrenheit (ongeveer 38 celcius). Ook is de luchtvochtigheid gewoon 0%, mn broek was zelfs zo droog dat ik m hoorde 'kraken' tijdens het lopen. Verder bestaat Death Valley uit veel zout oppervlaktes en is het gewoon een dor landschap. Het park is ontzettent groot (230 bij 80 km ofzo) dus je kon er lekker veel rijden. Ook was het de duurste bestemming tot nu toe; zowel eten, onderdak als benzine (normaal rond de $2.65 per gallon, daar dus $4.30, om even een indruk te geven). Nog steeds spotgoedkoop vergeleken met Nederland (in het dure death valley dus ongeveer een euro per liter).

Daarna rustig aan met 1 overnachting ertussen naar Los Angeles gereden. Floortje heeft die nacht en dag erop met Antoinette doorgebracht, ik heb mezelf vermaakt met 2 films en heeel veeel lopen, over boulevard en strand enzo. Om 7:00pm auto teruggebracht en kregen we te horen hoeveel we gereden hadden: 5884 mijl, ofwel ruim 9.4 megameter.

Op naar Samoa! De vlucht van 10:15 minuten duurde heel kort; we hebben samen de nieuwe Twilight Saga gekeken en daarna nonstop 7 uur geslapen. Vroeg in de ochtend kwamen we dan aan in Samoa.

Het vliegveld was zo schattig. Het heeft maar ruimte voor 1 vliegtuig; ons vliegtuig landde, we taxide naar de enige 2 "arrivals" en "departures" deuren (het vliegveld was een soort drive-in), we werden eruit gelaten, nieuwe gingen erin en hij vloog meteen verder.

Wij dus met de taxi naar ons resort. Tijdens deze rit realiseerden we ons dat dit ECHT het paradijs is. Hawaii is hier echt helemaal niets bij. Ontzettend dun bevolkt, heeeel tropisch (temperaturen en flora/fauna), prachtige stranden, heel veilig en vriendelijke mensen. Ook dit moet je zien om het te geloven. Ons resort ligt ook echt heel erg afgelegen aan het strand. Ons leuke hutje zit ook aan het strand; er zit ongeveer 5m tussen ons bed en de zee. Heel veel krabben lopen hier (overdag degene zonder schelp, in de avond diegene met schelp) en de muggen hier laten veeeeel jeukerige plekken achter dan de hollandse. Op facebook heb ik wederom een paar plaatjes gezet van hier en ons hutje. Onze huiskrab en kakkerlak staan hier echter niet op. Onze krab zit altijd voor ons hutje, en als we eraan komen gaat ie zn holletje in. Ook heeft de huiskat iedere keer dat we gaan eten een plekje op mn schoot. Koedie koedie!
Nog een paar aparte dingetjes: je kunt hier kerosine krijgen aan de pomp, het zeewater is nog warmer dan het koude douchewater, zelfs mannelijke politie loopt in rokken en het stikt hier van de (tamme) wilde honden (hoe lief ze ook kijken, aaien kun je ivm vlooien toch maar beter niet doen). Ik hoop van harte dat dit eiland nooit "ontdekt" zal worden door massatoerisme, want dit eiland is daar gewoon te mooi voor. Je kan hier om die reden heerlijk ontspannen.

Huiskat + krab + kakkerlak + kerosine

Nu aant wachten op vliegtuig naar Auckland, New Zealand. Gelukkig kort vluchtje van een paar uur. We passeren wel de date/time line... We springen dus direct 24 uur vooruit.

Heul veul groeten aan iedereen daar!!

• 19 Oktober 2010 - 11:03

Anne :

leuk verhaal peter!

van las vegas ik heb die porno nooit gezien maar goed ik was 16 toen ik daar was en dus kon ik ook niet veel zien aangezien je overal wordt geghouden als je onder de 21 bent . het enige wat ik vond dat het mega kermis was en na 3 dagen was ik met die enorme kermissfeer en mega hotels ook wel klaar.

samoa klinkt erg mooi allemaal het is inderdaad te hopen dat het zo blijft ..
    toch nog een vraag zou je fotos ook op hyves willen plaatsen ik heb namelijk geen facebook...

veel plezier in NZ

groetjes

• 19 Oktober 2010 - 11:39

Armand:

ik moet zeggen het klinkt allemaal heel vet en leuk. hoop voor je dat de komende bestemmingen ook zo leuk worden.
    groetjes

• 19 Oktober 2010 - 15:03

Astrid:

Ben heel blij wat van je te horen. Het is echt een hemel op aarde waar je belandt bent hè? Kan me nauwelijks voorstellen dat je tijdens de komende maanden nog zo iets idyllisch tegenkomt. Ga vragen of Remco iets voor mij met facebook kan doen, want ik wil nu ook wel eens wat foto's zien. Geniet van kiwiland. Kijk uit naar je volgende verslag.

• 20 Oktober 2010 - 08:42

Astrid:

Lees net m'n reactie terug en zie een gruwelijke spelfout. 'Belandt' moet natuurlijk 'beland' zijn.

• 28 Oktober 2010 - 08:08

Puck:

Dat is nu echt wat ik lezen wil dat,jullie het naar jullie zin hebben naar de afgelopen dagen weken met het slechte weer .Ik moet nodig wat laten doen aan faceboek ik zie en krijg geen foto,s wat ik verschrikkelijk jammer vind ,ik ga Marcel oproepen misschien dat hij wat kan toveren voor mijn.Floor/Peter heel veel reis plezier en gegroet van mijn Puck