Stroopwafels - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Peter Butzelaar - WaarBenJij.nu Stroopwafels - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Peter Butzelaar - WaarBenJij.nu

Stroopwafels

Door: mutz

Blijf op de hoogte en volg Peter

08 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Durban

Sweet! Weer een updatje :)

Zoals jullie weten was ik Azië inmiddels wel zat. Leuke tijd gehad, mooie dingen gezien maar ik trok het volk bijna niet meer :) De 25e dus naar Zuid Afrika gevlogen; via Joburg (Johannesburg) naar Kaapstad. Vanaf het moment dat ik voet aan de grond zette voelde ik me helemaal thuis hier. Zuid-afrikanen zijn zo ontzettend aardig en hebben veel humor. Zuid-afrika is ontzettend westers en ontwikkeld (veel ontwikkelder dan ik dacht), zodra ze horen dat ik een hollander ben beginnen ze Afrikaans tegen me te praten en het is een veilig land. Geen idee waar ze de naam 'onveilig/gevaarlijk' aan hebben verdient, ook de bevolking weet niet hoe ze aan zo'n slechte reputatie komen, maar het is gewoon veilig. Neem dezelfde voorzorgsmaatregelen als je in elk ander land/stad zou doen en er is niks aan de hand. Door hartje Kaapstad lopen in mn eentje om 2 uur snachts ging perfect, geen moment onveilig gevoeld.

Goed, ben dus begonnen in Kaapstad. Ik had hier 1 dag gepland (met de gedachte 'wéér een stad') maar het werden er uiteindelijk 3. Wat een ongelooflijke prachtige stad is het. Het heeft 4 miljoen inwoners, maar dat is nergens aan af te zien. Het beslaat een ontzettend groot gebied met veel bergen middenin, prachtige promenades, mooie kustwegen. Simpelweg de mooiste stad die ik ooit gezien heb. De eerste dag een georganiseerde tour gedaan door Kaapstad (totaal 180km gereden ofzo, om jullie een indruk te geven over de grootte van de stad). Penguins in het wild gezien, bavianen, struisvogels, zeehonden. Allemaal van dit soort dieren kom je gewoon in het wild tegen. De zon is hier echter heel verradelijk; de wind komt uit het Zuiden (Antarctica) dus de temperatuur ligt rond de 25 graden (super!!). Maar tis zomer en de zon staat pal boven je. Binnen 15 minuutjes ben je al verbrand. Oppassen dus hier.

De dag erop samen met 2 Noorse meiden (Synne en Christine) die ik op de bus van die tour had ontmoet Table Mountain bezocht. Die berg ligt in hartje Kaapstad en je kunt de berg aflopen in +/- 1,5 uur. Mooie wandeling uiteraard!

Dag erop samen met Synne wezen shark cage diven! De rit erheen was 2 uur; het is een plek waar ongeveer 30.000 zeehonden zijn en waar de witte haai dus veel te vinden is (witte haai heeft hier een succesratio van 40% tijdens het jagen). Toch wel heel indrukwekkend om zo'n groot beest in het echt te zien terwijl je zelf ook in het water ligt. Mooie opnames gemaakt in ieder geval met mn onderwatercameraatje :) overigens waren ook 7 van de 20 aanwezigen al met een klein bootje teruggegaan naar de kust; 3 waren zeeziek en de overige 4 trokken de kou niet meer (het was bewolkt, veel wind (koude wind uit t zuiden) en het water was 12 graden).

Die avond ook heerlijk uit eten geweest (wederom met Synne en Christine) in het bekendste restaurant van Kaapstad: Mama Africa. De meeste die daar komen bestellen de Mixed Grill, wat bestaat uit Krokodil, Struisvogel, Springbok en Kudu (wasdat?). Dus wij ook :) Ongelooflijk lekker! Beste vlees wat ik ooit gegeten heb. Iedereen die naar Kaapstad gaat mag dit niet missen :) 

4e dag naar Oudtshoorn gerezen, een dorpje wat landinwaarts ligt. De temperatuur daar was 39,5 graad toen ik aankwam, dus dat was ff puffen. Dag erop wilde ik op een struisvogel zitten, maar helaasch was ik te zwaar (82 ipv 75 max ). Dus zat er niks anders op dan naar een wildlife ranch te gaan. Onverwachts kon je daar een kooi ingaan met 3 jonge Cheetahs! Uiteraard gedaan, en het zijn echt gewoon grote katten. Aan alles te merken. 1 cheetah was heel hard aan het knorren :) de ander zat mn hand af te likken en speels aan mn broek te knagen enzo. Superleuke ervaring en dit keer maar backups gemaakt van de foto's!

Dag erop weer vertrokken naar Plettenberg Bay. Onderweg stopte de chauffeur bij een aantal borden die hij me wou laten zien om er foto's van te nemen (denk aan een bord 'Inlichtings aftrekplek' en 'Hoërskool' (wat Hogeschool is in het afrikaans)). Beetje flauw maar stiekem toch wel grappig.

Bij plettenberg bay weinig boeiends gedaan. Heb een hike van 15km gedaan en dat was t wel zo'n beetje. Leukste aan de wandelingen hier in z-afrika zijn de beesten die je in het wild tegenkomt (wederom zeekoeien, salamanders, prachtige vogels etc). Dag erop naar Blaukrans gegaan, waar de hoogste commerciele bungy jump ter wereld te vinden is (216m hoog).

De jump had ik om 4 uur smiddags, dus ik had tijd zat om me mentaal voor te bereiden :) als je de brug van afstand ziet is het niet te omschrijven hoe hoog die 216m eigenlijk is. De brug is gebouwd tussen 2 bergen in. Om 4 uur was het dan mijn beurt. Ik was al een Braziliaanse tegengekomen die op het moment supreme toch niet durfde; ze timed-out en wou/mocht niet meer springen. Ik was verbaasd over hoe rustig ik eronder was. Niet eens nerveus, het voelde alsof ik het voor de 10e keer ging doen. Voeten aan elkaar gebonden, dan word je naar de rand gedragen door 2 mensen en moeten je tenen over de rand hangen. Dan tellen ze af wanneer je moet springen. 5... 4... - en toen besloot ik niet te wachten tot de 0 en om maar gewoon direct te springen. Het blijft toch een raar iets; alles in je lichaam zegt 'Nee, je hoort niet van een brug te springen' maar je doet t toch. Prachtig uitzicht was het gevolg. Op het moment dat het koord strak komt te staan, je afremt en weer omhoog swiept had ik echter wel koppijn zoals ik die nog nooit gevoelt had. Er komt zo'n ongelooflijke druk te staan op je hoofd iedere keer dat je weer omhoog geswiept wordt, dat het echt heel veel pijn doet. Maaaar; de ervaring was echt ge-wel-dig. Enige vraag die me bijblijft is: what's next? Wat kan een 216m hoge bungy overtreffen? :) suggesties welkom!

Diezelfde dag verder gereden naar Jeffreys Bay. Hoorde er goeie verhalen over, maar als je zoals ik niet zo van surfen houdt is het gewoon geen klap aan. Ben hier na een feestavond 1 dagje gebleven en doorgegaan naar Port Elizabeth.

Supersaaie stad. In mijn bazbus pakket zat een township tour inbegrepen, dus die heb ik uiteraard gedaan. Dat was echter wel heel indrukwekkend. De township van PE is de ghetto waar 500.000 mensen wonen. In de slechtste omstandigheden. Heel indrukwekkend om te zien hoe zij leven; ze leven in een schuur die bijna in elkaar stort, een dak dat lekt, 1 bed en een bank. Meer hebben ze niet (dus ook geen electriciteit en stromend water). Raar om dat grote contrast tussen (heel) rijk en gigantisch arm te zien. Onbegrijpelijk. Dag erop wilde ik naar Durban, maar deze 15- urige reis was me iets te lang dus deed ik een tussenstop in Chinsa. Weinig over te vertellen. Volgende dag dus aangekomen in Durban.

3 nederlanders ontmoet hier met wie ik het prachtige stadion bezocht had, het strand en de botanische tuin. Ook dit stadion was weer indrukwekkend aangezien het heul groot was en er helemaal niemand liep. Met een liftje kon je bovenop de boog van het stadion komen wat we ook gedaan hebben. Moois uitzicht enzo.

Nou, tot zover! Morgen vertrek ik weer uit Durban.

Groeten!

  • 08 Februari 2011 - 16:15

    Jeanny En Cor:

    Beste Peter,
    Fantastisch, wat je allemaal meemaakt.
    We genieten erg veel van je verhalen.
    We zouden het graag nog zelf willen doen.
    Jammer, te oud. Geniet maar, nu kan het
    nog. Groeten, Opa en Oma.

  • 08 Februari 2011 - 18:13

    Sander:

    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt man!!
    Enjoy nog het laatste maandje ;)

  • 08 Februari 2011 - 18:44

    Astrid:

    Wat een overdaad aan indrukken. Onvoorstelbaar. Wat zal jou ooit nog kunnen boeien als het 'gewone 'leven weer aanvangt? Blij dat je zo met volle teugen geniet. Kreeg wel een beetje de kriebels van je alleen lopen om twee uur 's nachts in een miljoenenstad. Blijf toch maar oppassen! Liefs, Astrid

  • 09 Februari 2011 - 10:22

    Puck:

    Peter dat is pas genieten ,ik zit dan wel achter de P.C maar ik geniet ook .Als ik 10 jaar jonger zou zijn ,direct naar Kaapstad om jaloers op te worden en dan de verschillen ,vraag mijn toch af,hoe ga je daar met jou weelderige reis mee om maar, dat zijn verhalen en indrukken die wij horen als over een kl mnd in Holland terug keert ,kan je de draad dan wel oppakken?
    Liefs Puck

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Wereldreis

Volledige wereldreis

Recente Reisverslagen:

08 Februari 2011

Stroopwafels

22 Januari 2011

Op naar Zuid Afrika!

28 December 2010

All I want for christmas is snow!

19 December 2010

Wow 3

18 December 2010

Wew 2
Peter

Actief sinds 16 Mei 2010
Verslag gelezen: 1746
Totaal aantal bezoekers 14993

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2010 - 13 Maart 2011

Wereldreis

26 Augustus 2010 - 01 September 2010

Orlando

Landen bezocht: